Artykuł sponsorowany

Jak przeprowadzić proces przejęcia firmy?

Jak przeprowadzić proces przejęcia firmy?

Sama procedura przejmowania przedsiębiorstwa bazuje na wykonaniu szeregu czynności prawnych, administracyjnych, skarbowych i mediacyjnych. Trzeba tez odpowiedzieć sobie na szereg pytań dotyczących zakresu przejmowanej firmy i realizowania stosunków pracy z załogą. Z poniższego artykułu dowiesz się, jak przeprowadza się przejmowanie firm i dlaczego warto skorzystać z pomocy specjalistów. Przeczytaj!

Czym jest przejmowanie przedsiębiorstwa?

Jak wskazują specjaliści Kancelarii Radców Prawnych i Adwokatów GESSEL z Warszawy, przejęcie firmy polega na przeniesieniu odpowiedzialności za je funkcjonowanie z jednego podmiotu na drugi. Takie przejmowanie przedsiębiorstwa może zostać zrealizowane poprzez:

  • wykupienie udziałów;

  • nabycie majątku firmy;

  • prywatyzację spółek państwowych;

  • uzyskanie pełnomocnictwa;

  • fuzję.

Proces ten jest przedsięwzięciem daleko wykraczającym poza sam zakup, które wymaga dogłębnej analizy kondycji firmy, zakresu przejęcia i świadomości konsekwencji z niego wynikających.

Co poprzedza proces przejmowania firmy?

Pierwszym krokiem jest dokładne zaznajomienie się z sytuacją prawną oraz finansową danego przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie zwłaszcza dlatego, że nowy właściciel przejmuje całą odpowiedzialność za podmiot w stopniu identycznym z odpowiedzialnością spoczywającą na byłym właścicielu. Oznacza to nie tylko aktywa, ale również długi. Kolejny krok to ustalenie wielkości personelu przejmowanego podmiotu. Z brzmienia zapisów prawnych wynika, że strona stosunku pracy po przejęciu przechodzi na nowego właściciela. A to oznacza stanięcie wobec wyzwania zmniejszenia kadry pracowniczej, kierowniczej, czy też opcję zatrudnienia w firmie swoich zaufanych osób. Ostatni element to przeprowadzenie badania przedinwestycyjnego. Proces nazywany due diligence zapewnia podmiotowi zainteresowanemu kupnem dostęp do pełnej kondycji firmy i podjecie ostatecznej decyzji.

Proces prawny przejęcia firmy – jak przebiega?

Pierwszym krokiem jest ustalenie formy prawnej sposobu przejmowania przedsiębiorstwa. Dla każdego z typów działalności gospodarczej przewidziano odmienny sposób jej przejmowania. Kolejna kwestia to sformułowanie umowy przedwstępnej. Jej celem jest określenie wszystkich czynności właściwych przed przejęciem firmy. W dalszym kroku ustalana jest ostateczna forma umowy sprzedaży firmy. W niej zawarte są wszystkie elementy procesu transakcyjnego, skład majątku oraz odpowiedzialność za dobra niemajątkowe. Precyzuje ona również warunki przejęcia oraz inne najważniejsze kwestie dla obu stron.

Proces przejmowania firmy jest na tyle skomplikowany, że konieczne jest skorzystanie z pomocy zespołu wykwalifikowanych osób.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.